Skyhög tävlingsinstinkt i Norges största bank!

Kundtjänstchefen fick gå 60 000 steg under helgen

Det är femton minuter till midnatt, men Trond Prestø har satt på sig joggingskorna och hittat en svag nedförsbacke mot centrum. Kundtjänstchefen på DNB har bara en kvart på sig att slå IT-chefen från samma bank i jobbtävlingen om att gå flest steg.
- Att springa i nedförsbacke, tänker han, borde ge maximal utdelning på stegräknaren. Någon annanstans i staden gör IT-chefen troligen samma sak.
- Han ger sig ju aldrig, tänker Prestø medan han flämtar nedför mot Bjørvika i mörkret.

Fokus på att gå, inte träna

Under fyra veckor har över 2000 DNB-anställda tävlat om att gå så många steg och så långt som möjligt. Dytt, Tappas norska systerbolag, står bakom initiativet, där bankens anställda ska gå minst 8000 steg per dag.

"Många avdelningschefer håller gående möten," berättar Trond Prestø. "Eller så tar chefen och medarbetaren en promenad istället för att sätta sig i ett tyst rum."

Prestø tror att DNB har lyckats engagera så många eftersom det är kul och enkelt att tävla i att gå. Det fungerar eftersom det är lågt tröskel, säger han: "Alla kan delta, även de som är lite stillasittande och inte tränar fem gånger i veckan på Sats."

Alla kan delta, även de som är lite stillasittande och inte tränar fem gånger i veckan på Sats.

Till slut dras en vinnare bland alla som nått målet med 8 000 steg dagligen. Utöver detta tävlar hela avdelningar och sektioner internt inom DNB om att prestera så bra som möjligt. Du kan hela tiden se hur du ligger till jämfört med dina kollegor och tävla med dem som ligger på din nivå.

Populära bonusuppdrag

Förutom steg kan man registrera andra aktiviteter som bonusuppdrag, vilket räknas som extra steg. Det kan vara att stå och arbeta vid ett höj- och sänkbart skrivbord, ta trappan istället för hissen eller ta en promenad på lunchen. Och när världsdagen för psykisk hälsa uppmärksammade kampanjen #gi8minutter, där man skulle ringa någon man bryr sig om, gjorde DNB detta till ett sätt att få poäng i tävlingen. Resultatet blev 567 samtal från DNB-anställda.

Samma initiativ gjordes för årets TV-insamling, där anställda kunde få extra poäng för att samla in bidrag. Över 200 anställda var ute och gick för en god sak.

Kampen mot sjukfrånvaron

I Norge är sjukfrånvaron högre än på 15 år, och ökar. Bakgrunden till att kundtjänsten startade steg- & aktivitetstävlingen med Dytt var att Prestø såg en hög sjukfrånvaro även hos dem och tänkte att en stegtävling kunde vara ett bra sätt att få friskare anställda. Nu har de genomfört upplägget tre gånger och varje gång har DNB lyckats engagera en stor andel av medarbetarna. Prestø kan inte säga att sjukfrånvaron har minskat, men den har inte heller ökat.

"Det är möjligt att vår sjukfrånvaro skulle ha ökat mer, som i resten av landet, om vi inte hade tagit till några åtgärder."

Han anser att det viktigaste ändå är att aktivitetsutmaningen är rolig och sprider positiv stämning på jobbet. Målet måste vara att glada medarbetare på sikt leder till färre sjukskrivna.

Steg i pyjamas

Att Dytt-kampanjen engagerat är det ingen tvekan om. När den sista omgången avslutades söndagen den 27 oktober var det inte bara kundtjänstchefen Trond Prestø som rusade omkring i sista minuten. På Gjøvik var det nämligen ett team som också låg bra till.

"Vi kom överens om att de skulle ut vid 23-tiden. Folk var så gott som ute i sina pyjamasar i sina trädgårdar för att gå de sista stegen," skrattar han.

Och Prestø fick valuta för sin sista ansträngning. Stel och utmattad efter att ha tagit över 60 000 steg under helgen slutade han som nummer 350 bland DNB 2100 deltagare. Men han slog IT-chefen. Det var det viktigaste.

Skräddarsy en egen aktivitetskampanj

Se hur vi kan sätta upp en aktivitetskampanj för just er arbetsplats!

Skräddarsy kampanj