TappaBlogg

Nu är vi i mål!

Under 40 dagar har vi alla kämpat på och nu har vi kommit till vår slutdestination Berlin. Vi är så glada att du ville följa med på resan. Hösten har satt sin prägel på vilka aktiviteter som var mest populära. I toppen hittar vi «stå upp och jobba» på en andra plats har vi cykla och på en tredje plats kommer trädgårdsarbete. Under utmaningen har vi tillsammans gått från Malmö till Berlin och stannat till i olika Europiska städer. Vi stannade bland annat till i Köpenhamn, Lübeck och Pritzwalk där vi fick ta del av information om varje stad. Var det någon av dessa städer som du skulle kunna tänkta dig att besöka?

Enkla tips för en mer aktiv vardag!

Under den första veckan av kampanjen hade vi fokus på enkla tips för en mer aktiv vardag. Genom den första artikeln fick vi tips som att ta trappan istället för hissen och ha ett gåmöte. Vi fick också möjligheten att samla ihop extra steg genom att ta en lunchpromenad. Ett utmärkt sätt att få in mer aktivitet i vardagen samtidigt som man kommer ut i friska luften. Du fick kanske till och med sällskap av en kollega.

Vi fick utmaningen att undvika att sitta still för mycket under den andra veckan då forskning visar att detta är förknippat med en rad olika sjukdomar. Det är viktigt att under dagen tänka på att ta paus från att sitta och ställa sig upp och sträcka på sig. Även små ändringarna kan göra stor skillnad. Var du någon av de som antog utmaningen och stod upp och jobbade under den andra veckan?

Vitaminer och mineraler

Den tredje veckan fokuserade vi på vikten av att få i sig tillräckligt med vitaminer, mineraler, fiber och antioxidanter. Vilket vi enkelt får i oss genom att äta 500gram frukt och grönsaker varje dag. Tur nog fick vi även 500 extra steg varje dag om vi klarade utmaningen. Bra jobbat!

Vi fokuserade under den fjärde veckan på hur viktigt det kan vara att bli motiverad och att motivera andra till fysisk aktivitet. Ibland är det faktiskt bättre att vara två eller fler. Det finns dagar då motivationen inte finns där och de 10 000 stegen känns väldigt tunga. Därför uppmanar vi er att bjuda med vänner och familj på en promenad för att hålla motivationen i liv.

Sömn är en viktig del av en hälsosam vardag. Därför fick ni under femte veckan ta del av tips på hur vi kan förbättra vår sömnkvalitet. Rör på dig i vardagen. Sov i ett mörkt, svalt och lungt rum. Gå och lägg dig ca samma tid varje dag. Använd inte tv, dator och liknande på sovrummet var några av de tipsen du fick. Var det något av dessa tips som hjälpte dig att få en god natts sömn eller har du något annat tips du vill dela med dig av?

Vi på Tappa tycker det har varit väldigt roligt att få följa er väg från Malmö till Berlin och hoppas ni är lika nöjda som oss.

Glöm inte att följa oss på Facebook och Instagram för uppdateringar kring nya koncept, erbjudanden, intressanta artiklar och information kring nästa utmaning.