TappaBlogg

Tips när du skall träna i vinterkylan!

Ska du ut och träna i vinterkylan? Nedan får du några tips på hur du kan förbereda dig för att få ut det mesta av din aktivitet!
Värm upp inomhus

När det är riktigt kallt ute är det en god idé att först värma upp inomhus. Med en lättare uppvärmning innan du går ut minskar du risken för led- och muskelskador.

Väl ute är det bra att försöka hålla en jämn fart eller intensitet på aktiviteten - då blir det lättare att hålla värmen uppe. Starta gärna lugnt och öka intensiteten allteftersom. Om du stannar upp eller avslutar träningen hastigt slappnar musklerna av och minskar produktionen av kroppsvärme. Den minskade kroppsvärmen i kombination med den kalla luften och eventuellt svettblöta kläder kan snabbt kyla ned kroppen. Av samma anledning är det bra att tänka på att inte ta för långa pauser under träningen.

Utnyttja dagsljuset om du kan

Om du har möjlighet att träna på dagen eller på eftermiddagen är det förstås jättebra. På dagen får du det för D-vitaminupptaget viktiga dagsljuset och det är oftast även varmare än tidigare på morgonen eller på kvällen. Tänk på att inte glömma reflexer och eventuellt pannlampa om det är mörkt när du väl kommer ut.

Få i dig tillräckligt med mat och dryck

Kroppen gör av med mer energi vid träning i kyla än vid träning i värme. Detta beror på att den kalla luften som du andas in måste värmas upp och att musklerna får arbeta hårdare för att hålla dig varm. Därför är det viktigt att du äter och dricker bra så att du kan prestera bra. Tillräckligt med mat och dryck gör att du inte kör slut på energi och går in i väggen. Tänk på att äta regelbundet under dagen och ta eventuellt med dig lite vatten och kanske ett mellanmål (energibar, russin, banan) om du ska vara ute en längre tid (mer än 1 timme).

Klä dig rätt

"Det finns inget dåligt väder - bara dåliga kläder" - Detta är ett välkänt uttryck. Snö, frost och kalla vindar kräver bra kläder för att upplevelsen skall bli positiv. Flera tunna lager isolerar bra och håller värmen bättre än färre tjocka kläder. Plagg med god andningsförmåga är klokt att ha närmast kroppen. Underställ i ull eller syntetmaterial är smarta val. Sedan ett isolerande mellanskikt som tex en fleecejacka och ytterst en vindtät jacka som skyddar mot väder och vind utanför. Se också till att du täcker händer, hals, fötter och huvud.

Genom att välja rätt kläder och utrustning kommer din rörelselädje och motivation bli större oavsett väder och vind.