TappaBlogg

3 skäl att stå upp

Det ständiga stillasittandet har blivit ett stort hot mot folkhälsan. Men du kan komma långt med små förändringar. Här är alla tips du behöver för en mer aktiv vardag.

Tre av tio svenskar sitter stilla minst åtta timmar om dagen, det visar en undersökning som Statens folkhälsoinstitut har beställt. Denna passiva livsstil är inte alls naturlig för oss. Tvärtom är våra kroppar byggda för att ständigt vara i rörelse.

Studier har visat att den som sitter fyra timmar om dagen fördubblar risken att dö i förtid jämfört med den som bara sitter still i två timmar per dag. Stillasittandet gör oss dessutom överviktiga då kroppens mekanism för fettförbränning stoppar när vi inte rör på oss.

Men misströsta inte! Du kan komma långt med små förändringar i vardagen. Här är några tips på vägen till ett mer aktivt liv.

3 skäl att stå upp

1 När du ställer dig upp ökar genomblödningen i musklerna och hjärnan.

2 Musklerna i benen och ryggen aktiveras, vilket förebygger belastningsskador.

3 Du förbrukar tre gånger så mycket energi som när du sitter ner.

Stillasittande ökar risken för ……

...övervikt.

…bukfetma.

…typ 2-diabetes.

…hjärt och kärlsjukdomar.

…benskörhet.

Undvik att sitta mer än 20-30 minuter. Ta en bensträckare!

Text: HemmetsJournal

Undvik stillasittande på din arbetsplats.

Läs mer